Seneste billeder i galleriet

* Bruger login

* Statistik

• *Poster i alt: 36638
  • *Emner i alt: 4441
  • *Online i dag: 14
  • *Flest online: 73
(Marts 18, 2013, 06:41:09 pm)
  • *Brugere: 0
  • *Gæster: 14
  • *Total: 14

Forfatter Emne: Madshopping ved den tyske grænse?  (Læst 1579 gange)

Offline Godte

• Hero Member
  • Køn: Kvinde
  • Hellere revne end levne!
    • Godte
  • Awards: Sportskager for Let Øvet 2011Konfirmation for begyndere 2011
Madshopping ved den tyske grænse?
« Dato: Juli 18, 2011, 11:25:11 pm »
Jeg skal på ferie i Sønderjylland snart, og det er kun 10 km fra grænsen,
så vi vil nok køre over et par gange.

Hvad kan bedst svare sig at købe der?
Og skal man længere - og i andre butikker - end dem der ligger lige på den anden side?

Jeg vil selvfølgelig gerne have råd om kageingredienser - men også gerne om andre
madvarer *Madøre*  :D

Offline Gåsepigen

• Sr. Member
  • Det er en sen død at blive trådt ihjel af gæs
Re: Madshopping ved den tyske grænse?
« Svar #1 Dato: Juli 19, 2011, 12:02:51 am »
Man kan få noget forskelligt kagekonfetti/drys/sprinkles-agtigt noget, mærket er Günthart. Jeg ved ikke hvilke supermarkeder, der har det, andet end at det ikke er de sædvanlige grænsebutikker; det er "rigtige" supermarkeder. Der kan man også få Tiroler Karreespeck, som man kan lave en fantastisk lækker Gerstensuppe af - Gersten er perlebyg, som man nu endelig kan få herhjemme.

Og hos slagter Jepsen i Flensborg har de nogle salamiagtige snackpølser, der hedder Landjäger. Yumm!

Her i landet er flormelis tilsat stivelse, men det skulle være bedre bl.a. til RI at bruge ren flormelis. Det kan man få i Tyskland; det hedder bäckerzucker eller puderzucker.

Nå ja, og så er nødder og mandler og marcipan og den slags generelt billigere. Og sprut.

Hvis du er til økologisk, er der et par gode økokøbmænd i Flensborg; i gågaden. De hedder noget med "bio".

Nej, det bliver vist alt for kompliceret, jeg må vist hellere selv tage med! ;D

Offline Godte

• Hero Member
    • Godte
« Svar #2 Dato: Juli 19, 2011, 12:08:57 am »
Gåsedulle - Fantastisk! Snackpølser... *Uuuhm*  :P

Marcipan! Selvfølgelig! Tak.
Sprut? Den slags kender jeg ikke noget til  :32:

Jeg har hørt om et sted, der hedder Förde Park?

Ja, tag med - eller kom på besøg! Jeg har "åbent hus" fra den 22.-26. og
der kommer en del andre koste forbi alligevel ;D

Offline Trippel A

• Sr. Member
« Svar #3 Dato: Juli 19, 2011, 12:27:02 am »
Hov - jeg vil også være en kost  :laugh: :laugh: :laugh:

Jeg har ikke så meget forstand på det tyske marked - andet end at jeg et par gange har købt marcipan i de 'almindelige' grænsebutikker - med meget dårlig succes. Bvadr for en tysk pølsebæ hvor det smagte!!! Sådan kunstigt mandelessens med ekstra dårlig klistersukker i hatten... nej, det var ikke succes :-\
Men jeg har også hørt, at tysk marcipan skulle være fantastisk til kager, fordi det er mere finkornet. Så du må nok hellere se lidt nærmere på mærkerne af marcipan   ;)
Alle får kage og kage til alle - sammen står vi stærkt.

Offline Godte

• Hero Member
    • Godte
« Svar #4 Dato: Juli 19, 2011, 12:29:18 am »
Trippel A - Så skal du altså stramme op på de flabede bemærkninger  ;)  :D

Hmm... Den slags marcipan kan jeg godt undvære, så tak for den beskrivende
advarsel  :D

Nogen der kender de gode mærker?

Offline Trippel A

• Sr. Member
« Svar #5 Dato: Juli 19, 2011, 12:31:47 am »
Men jeg troede det var et kompliment???

Fnis....  :37: :37: :37:

Offline Godte

• Hero Member
    • Godte
« Svar #6 Dato: Juli 19, 2011, 12:53:52 am »
Det er det også.. Men du er da alt for sød, til at være en (rigtig) kost!?  ;) ;D

Offline Trippel A

• Sr. Member
« Svar #7 Dato: Juli 19, 2011, 12:59:24 am »
Det er det også.. Men du er da alt for sød, til at være en (rigtig) kost!?  ;) ;D

Tark  :12:     Og ilm!  :58:

Offline Mormor

• Sr. Member
« Svar #8 Dato: Juli 21, 2011, 09:07:20 am »

Jeg har ikke så meget forstand på det tyske marked - andet end at jeg et par gange har købt marcipan i de 'almindelige' grænsebutikker - med meget dårlig succes. Bvadr for en tysk pølsebæ hvor det smagte!!! Sådan kunstigt mandelessens med ekstra dårlig klistersukker i hatten... nej, det var ikke succes :-\
Men jeg har også hørt, at tysk marcipan skulle være fantastisk til kager, fordi det er mere finkornet. Så du må nok hellere se lidt nærmere på mærkerne af marcipan   ;)

Du har garanteret købt den biligste marcipan du kunne finde :)
Jeg ser ofte at turister tager en god marcipan op og længere nede i butikken støder de på en billigerer og så køber de den uden at læse på pakken hvad der er for en marcipan og ofte er det slet ikke marcipan de har taget, men persipan, men de sparede en 10 er.
Men tag i Citti Grossmarkt, der har de kvalitets varer et kæmpe udvalg af fødevarer også til allergikere, en stor bageafdeling og tag rulletrappen op og kig på deres køkken og bageudstyr. God tur :D
Jeg hørte på et tidspunkt følgende smukke citat: Læg ikke ud på livets vej uden tilstrækkelig ydmyghed. Husk at medbringe etisk kort og moralsk kompas.

Offline Trippel A

• Sr. Member
« Svar #9 Dato: Juli 21, 2011, 09:27:25 pm »

Du har garanteret købt den biligste marcipan du kunne finde :)
Jeg ser ofte at turister tager en god marcipan op og længere nede i butikken støder de på en billigerer og så køber de den uden at læse på pakken hvad der er for en marcipan og ofte er det slet ikke marcipan de har taget, men persipan, men de sparede en 10 er.
Men tag i Citti Grossmarkt, der har de kvalitets varer et kæmpe udvalg af fødevarer også til allergikere, en stor bageafdeling og tag rulletrappen op og kig på deres køkken og bageudstyr. God tur :D

Hej mormor.
Jeg har kigget på deklarationen, når jeg har købt marcipan - og det har været med mandler - ikke abrikoskerner. Jeg forstår godt din frustration, når man ser folk tage et skod produkt for få penge og så forventer de top kvalitet. Sådan hænger verden ikke sammen.

Men det marcipan (med mandler) smagte bare ikke godt. Måske er jeg bare for vant til sådan som dansk marcipan smager og kan ikke helt forlige mig med det tyske. Måske er det bare ikke de 'rigtige' mærker jeg har fået fingre i.

Har du ikke nogle mærker, som du plejer at købe, og som du synes smager godt? Jeg gad nemlig godt finde noget rigtig godt tysk marcipan - men jeg har snart givet op  :(

Offline Mormor

• Sr. Member
« Svar #10 Dato: Juli 21, 2011, 10:41:40 pm »
Du skal se på vandindholdet, sukkerindholdet også. Du kan ligefrem se på den dårlige marcipan at vandet samler sig i pakkerne. Odense marcipan er pakket så at man ikke kan se marcipanen, en dag jeg var hos Fleggaard have de 500 g. Odense til 14 kr.  :D
Jeg er ikke bedre end andre og snuppede 6 ruller med hjem, men AK og VE, da jeg fik pakket op var marcipanen klistret og det kunne ses hvor vandet eller var det sukkeret var trukket ud.  :( Jeg smed det i røremaskinen, tilsatte lidt æggehvider og bagte kransekagekonfekt af det, Andet kunne det ikke bruges til.

Jeg har de sidste par år kun købt Lübecker rå-marcipan, det er min favorit, køber den direkte hos Lübecker marcipan, 75 kr. kiloet, hellere betale lidt mere og så få kvalitet. Ellers køber jeg en marcipan der er brun i den ene ende af pakken, husker ikke hvad den hedder, den fås ikke hos Fleggaard, men hos OTTO DUBORG og i CITTI, skal kigge næste uge hvor jeg kommer derned, hvis det ikke er for sent.
Jeg hørte på et tidspunkt følgende smukke citat: Læg ikke ud på livets vej uden tilstrækkelig ydmyghed. Husk at medbringe etisk kort og moralsk kompas.

Offline Trippel A

• Sr. Member
« Svar #11 Dato: Juli 21, 2011, 11:04:58 pm »
Det er ikke for sent med næste uge - tusind tak fordi du vil tage dig tid til det.

Jeg skal køre til Berlin i midten af august og vil jo enormt gerne have et par tip med på vejen om shopping i Tyskland.
Det lyder klart som om, at jeg skal tjekke det der citti ud. Nu bor jeg jo i nordjylland og der er lidt langt til den tyske grænse, så jeg har ikke den store erfaring. Men en gps kan jo vise hvor hen i verden det skal være! Jeg kan se på deres hjemmeside, at der er indtil flere forskellige butikker. Er der en af dem, der er større end de andre, eller er der en af dem, der gør mere i kageting? Hvilken er din favorit?

:58: :58: :58:

Offline cupcakemama

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Juli 22, 2011, 06:54:20 am »
Det er ikke for sent med næste uge - tusind tak fordi du vil tage dig tid til det.

Jeg skal køre til Berlin i midten af august og vil jo enormt gerne have et par tip med på vejen om shopping i Tyskland.
Det lyder klart som om, at jeg skal tjekke det der citti ud. Nu bor jeg jo i nordjylland og der er lidt langt til den tyske grænse, så jeg har ikke den store erfaring. Men en gps kan jo vise hvor hen i verden det skal være! Jeg kan se på deres hjemmeside, at der er indtil flere forskellige butikker. Er der en af dem, der er større end de andre, eller er der en af dem, der gør mere i kageting? Hvilken er din favorit?

:58: :58: :58:

Hos Fleggård kan du købe udrullet marcipanlåg (Odense marcipan) til ca. 32 kr. pr. pakke - rart i en fart!

Offline Trippel A

• Sr. Member
« Svar #13 Dato: August 14, 2011, 12:22:32 pm »
Jeg har de sidste par år kun købt Lübecker rå-marcipan, det er min favorit, køber den direkte hos Lübecker marcipan, 75 kr. kiloet, hellere betale lidt mere og så få kvalitet. Ellers køber jeg en marcipan der er brun i den ene ende af pakken, husker ikke hvad den hedder, den fås ikke hos Fleggaard, men hos OTTO DUBORG og i CITTI, skal kigge næste uge hvor jeg kommer derned, hvis det ikke er for sent.

Hej mormor.
Har du tjekket hvad den gode marcipan hedder? Nu er der nemlig kun et par dage, til jeg smutter til Tyskland og vifter lidt med ørene.
Når du siger 'direkte hos Lübecker', hvor er det så?
 :)

Offline nenna

• Full Member
« Svar #14 Dato: August 14, 2011, 02:00:42 pm »
Jeg personligt syntes at det er helt fint at bruger persipan  :) når jeg hverken kan tåle mandler eller nødder.
Men, jeg bruger det som fyld hvor jeg blander det op med rom eller cognac til en smørbar konsistens og så er smagen ganske fint  ;)
« Senest Redigeret: August 14, 2011, 02:24:45 pm af nenna »
Kage er en naturlig form for anti rynkecreme, jo mere kage du indtager jo færre rynker kan du få ;)

Mini chat

Maj 08, 2013, 11:38:07 am
Jeg ville helst bare have dem i galleriet, men det er lidt svært at få det ensrettet *
Maj 08, 2013, 10:49:00 am
Når vi ligger nye "kager" ind - skal de så kun ligge i glleriet - oprette en tråd - eller begge dele ?
April 28, 2013, 07:42:19 pm
Ja da - lige om lidt.
April 28, 2013, 05:50:28 pm
Hej Janne Kan vi få en Topsy Turvy kategori?
April 24, 2013, 12:32:12 pm
Håber, du ser dette, Janne Jeg ville kopiere Daisy in a box til konfirmationskager, men den kom bare en gang til i Galleriet*
April 14, 2013, 12:34:37 pm
Det kan hænge sammen med at jeg har flyttet siden? Kan være jeg skal rydde op.
April 14, 2013, 09:04:12 am
Jeg forstår ikke at der i emne loppeting står "Ny" ud for oprettet ting, det meste er sat til salg for lang tid siden? jag har været oprettet længe, m
Marts 20, 2013, 07:00:41 pm
Hej Cakemummy. Tak for hilsen og værsko'......her er resultatet *
Marts 17, 2013, 04:34:52 pm
Glæder mig til at se resultaterne * og tillykke med fødselsdagen på torsdag Susan *
Marts 16, 2013, 07:07:54 am
Jeg overvejer at lave nogle påske cupcakes til mine kollegaer der forventer at få kage på torsdag pga. det er min fødselsdag ;-) havde tænkt på en sto
Marts 15, 2013, 10:44:35 pm
Jeg har gang i en lidt utraditionel kobberbryllupskage, med en pige, en kage og en måbende mand - me
Marts 15, 2013, 03:36:40 pm
Jeg ville egentlig gerne lege med lidt cupcakes, men ved ikke om jeg finder tiden til det.
Marts 15, 2013, 09:59:36 am
Ok * Hvad har I kagedåser ellers gang i til weekenden ? Her står den på mickey mouse og konfirmatio
Marts 11, 2013, 06:10:52 pm
....velkommen til at lægge dine billeder i galleriet, hvis du vil *
Marts 11, 2013, 06:10:13 pm
Det er lidt omstændeligt at flytte alle billeder og sætte rette ejer på, så det gør jeg ikke. Du er
Marts 11, 2013, 05:52:10 pm
Er det meningen at vi skal lægge alle billederne ind i galleriet på ny eller flytter I alle billeder
Marts 11, 2013, 05:47:25 pm
Puha hvor falder der alså bare en sten af mine skuldre hver gang jeg har afleveret en kage i god beh
Marts 09, 2013, 10:45:00 am
Elsker når det sker * Så kan det kun blive godt.
Marts 08, 2013, 11:14:55 pm
Jep * bryllupskage i 3 etager med nelliker. Lime kage med appelsinmousse. Ku´spise den hele selv *

Kommende events

ma ti on to fr
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31